Historien bakom casino och hasardspel

Hasardspel är ett begrepp som används som samlingsnamn på alla de spel om pengar där slumpen har en stor betydelse för spelets utgång. Dit hör exempelvis casinospel, lotteri, och kortspel. För att spela hasardspel använder man oftast någon form av spelredskap, som spelkort, tärning, bingobrickor, spelmarker och så vidare. Hasardspel spelas ofta på casinon och förstås på onlinecasinon. Ett spel som man inte så ofta brukar räkna till hasardspel, men som ändå hör hemma inom den kategorin är bingo. Förr förknippade man spelet med små vinster, men idag kan man vinna bingo jackpotts på flera miljoner.

Astragaler som tärningar
Hasardspel har en mycket gammal historia. Man har påträffat fynd av tärningar både från folkvandringstiden och från Ur redan omkring 2500 f.Kr. I stort sett ända sedan pengar blev vanligt att använda som bytesvara har man också spelat om pengar. Under antiken använde man astragaler som tärningar och spelkort blev vanligt förekommande under slutet av 1300-talet.

Hasardspel har varit olagligt
Hasardspel har periodvis varit förbjudet. Vissa islamiska nationer förbjuder än idag hasardspel. De flesta andra länder reglerar spelandet, så som exempelvis Sverige gör. Här i Sverige har ju Casino Cosmopol monopol på all casinospelsverksamhet förutom restaurangkasino med lägre insatser och vinster som finns på restauranger, nattklubbar, krogar och barer. I vissa katolska och judiska kulturer har man ägnat vissa dagar i veckan åt hasardspel. Samtidigt har det varit förbjudit för professionella spelare att vittna i rätten eftersom man inte ansett att de varit trovärdiga. I hela USA förbjöds tidigare hasardspel, men sedan blev Nevada den första delstaten att öppna casino. Därav kommer det sig att Las Vegas i Nevada blivit världens casinocentrum nummer ett. I över 30 år var Las Vegas den enda stad i USA där spelande var lagligt.

Vidskeplighet
Många gånger har hasardspel och casinospel utvecklats på grund av att tidigare så försökte ofta spelarna att läsa sin framtid och sina kommande öden genom olika ritualer. Exempelvis kunde man kasta föremål på marken efter att man försökt förutspå hur de kastade föremålen skulle placera sig på marken. När detta började bli allt mer populärt var steget inte långt till att börja erbjuda möjligheten att satsa på hur man tror att föremålet kommer att handla. Förr i tiden visste man inte vad slumpen var, utan man trodde att det var ödet, gud eller makterna som styrde allt.